Business Challenge Hardenberg brengt ondernemers en studenten samen

Toegevoegd op maandag 23 november 2015

Hoe laten we jonge studenten en leerlingen op een leerzame en toegankelijke manier kennis maken met ondernemerschap? Dit  was de insteek van de eerste Business Challenge Hardenberg in het Hibertad op dinsdag 17 oktober.

 

Ter gelegenheid van the Global Entrepreneurship Week Regio Zwolle 2015 organiseerde het Ondernemershuis voor het Vechtdal, in samenwerking met Landstede Business Boost, een eendaagse Business Challenge voor studenten uit het Vechtdal. Tijdens de Business Challenge kregen vijftig deelnemende studenten van het Alfa-College, het Deltion College en het Vechtdal College een training over het oplossen van ondernemersvraagstukken van ondernemersadviseur Ramina Reefman van het Ondernemershuis en  van Gerard Tamminga, docent van het Alfa-College. Landstede Business Boost verzorgde een pitch-training waarin de studenten leerden hoe ze hun oplossing voor de vraagstukken het beste konden presenteren.

 

Ondernemersvraagstukken uit de praktijk

Een viertal ondernemers legde zakelijke vraagstukken voor aan de studenten. De ondernemers hoopten samen met de studenten tot een oplossing te komen voor de volgende op de praktijk gebaseerde vraagstukken:

 

Winnaar

Aan het einde van de dag pitchten de studenten hun oplossing aan de ondernemers. Elke ondernemer koos een winnaar die doorging naar de finale van de dag. De winnaars mochten hun oplossingen presenteren voor een vierkoppige ondernemersjury. De jury wees een winnaar aan op basis van originaliteit van de oplossing en de pitch kwaliteiten. Aan het einde van de middag werd de winnaar door de ondernemersadviseur bekendgemaakt. Zij wonnen elk een bioscoop bon ter waarde van 10 euro en een plek in de Business Challenge finale van de Regio Zwolle.

 

Ondernemers en studenten nader tot elkaar

De Business Challenge Hardenberg heeft ondernemers en studenten uit de regio nader tot elkaar gebracht. De studenten hebben meer geleerd over ondernemen en de ondernemers hebben een aantal creatieve oplossingen gehoord voor de vraagstukken en hierdoor nieuwe inzichten verkregen voor hun onderneming. Daarnaast zijn er ook gegevens uitgewisseld voor vervolgstappen in de vorm van stages voor de studenten bij de verschillende bedrijven.

Met recht kan hierom de eerste editie van de Business Challenge Hardenberg een daverend succes genoemd worden.