Smaakmakers
WORD SMAAKMAKER VAN HET VECHTDAL
Al veel agrarische en foodondernemers zijn aan de slag om regionaal voedsel te produceren. Eten met veel meer toegevoegde waarde! Voor de boer, horeca, zorg, recreatie maar ook voor de consument. Meer bijzondere combinaties, meer smaak, meer beleving, meer samenwerking, meer korte keten en duurzamer. Daarin proef je het Vechtdal!
‘Verrukkelijk Vechtdal Next Level’ biedt een praktisch trainingsprogramma voor ondernemers tot smaakmaker aan in februari tot mei 2020. In zes sessies, met een balans tussen theorie en praktijk, word je in een kleine groep meegenomen van idee naar nieuw product. Geen praatsessies maar actief aan de slag, ondersteund en gestuurd door ervaren ondernemers, marketeers en andere specialisten. Na de zes sessies heb je duidelijke stappen gezet in de ontwikkeling van een nieuw product of dienst, inclusief identiteit en zicht op de afzetmarkt.
IS JOUW IDEE EXCLUSIEF? MELD JE DAN NU AAN!
Programma in het kort
Start en Identiteit- 5 februari 2020
Het idee - 12 februari 2020
Het businessplan- 4 maart 2020
De vorm - 25 maart 2020
De markt - 15 april 2020
De wereld in - 6 mei 2020
De locaties volgen nog en tijden worden afgestemd op de aanmeldingen van ondernemers!
Aanmelden
Geïnteresseerden uit de gemeenten Zwolle, Dalfsen, Ommen, Hardenberg en Staphorst kunnen zich aanmelden door een e-mail met NAW-gegevenste sturen naar events@ondernemershuisvechtdal.nl t.a.v. ‘smaakmakers’. Vergeet hierin niet jouw (product)ideeen motivatie mee te sturen! Meld je snel aan, er is een maximum aantal beschikbare plekken. Uit alle aanmeldingen wordt een selectie gemaakt. Kosten voor deelname bedragen € 495,- EXCL. BTW per persoon, inclusief eten en drinken. Vervoer is op eigen kosten.
Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door Leader Noord Overijssel, gemeenten Zwolle, Dalfsen, Ommen, Hardenberg en Staphorst, Provincie Overijssel, Ondernemershuis voor het Vechtdal, Kennispoort Regio Zwolle en MarketingOost.
PROGRAMMA SMAAKMAKERS VAN HET VECHTDAL
De start en identiteit
5 februari 2020
Op deze dag wordt de cursus ingeleid, en word je geïnspireerd door een aantal mooie voorbeelden uit het voedselland met een eigen identiteit. Een succesvol product is een product dat inspeelt op de tijdsgeest. Samen met Felix Wilbrink worden de producten en diensten van de deelnemers onder de loep genomen. Door aan de slag te gaan met de intrinsieke waarde van je product, van jezelf en je omgeving, weet je waarom jouw product echt is. Felix Wilbrink is culinair columnist van de Telegraaf en kookt daarnaast zelf. Het graven naar de ‘echtheid’ van je product ligt hieraan ten grondslag.
Het idee
12 februari 2020
Deze inspiratie workshop geeft succesvolle concrete voorbeelden uit het hele land, die verband hebben met de producten van de deelnemers. Voorbeelden waarbij met nieuwe concepten een vraag van de klantgroep wordt opgelost. In deze workshop ga je aan de slag met jouw idee en wissel je van gedachten met culinaire conceptontwikkelaar Dennis Favier. Dennis Favier heeft gewerkt aan diverse food projecten en startups en heeft ervaring met food ontwikkeling zoals BOON Vlees en De Pindakaaswinkel.
Het businessplan
4 maart 2020
In deze sessie staat het businessplan centraal. Je gaat aan de slag met het Business Model Canvas. Dit model geeft inzicht in alle aspecten die erbij komen kijken om een nieuw product in de markt te zetten. Het ordenen van je ideeën, marktkanalen, toegevoegde waarde en klanten: een businessplan in een A4tje. De ondernemers gaan dit Business Model Canvas met ondersteuning van experts van Alfa Accountants en Adviseurs en Kennispoort Regio Zwolle uitwerken.
De naam en vorm
25 maart 2020
Tijdens deze dag staat de vorm en naamgeving van het product centraal. Hans Pummel heeft een adviesbureau Naamgeving en loopt de stappen door die het ontwikkelen van een naam nodig heeft. Het gevoel, het verhaal en de sfeer worden uitgewerkt in de ‘visuele identiteit’. De ‘look en feel’ van het product wordt uitgewerkt.Samen met Villa 5 start je in een interactieve sessie met de ontwikkeling van jouw merkprofiel & visuele identiteit.
De markt
15 april 2020
Hoe zie je de afzet van je product voor je? Een webshop, de streekmarkt, verkoop aan huis, de horeca of in de supermarkt? Mike Venekamp, die de taskforce Korte Keten Multi-channels leidt en tevens directeur van Atlantis BV is, geeft uitleg over het leveren aan horeca, zorg, recreatie, supermarkt en direct aan de consument. Naast zijn adviserende rol geeft hij een interactieve sessie over voorwaarden van de verschillende afzetmogelijkheden. Daarbij kijkt hij naar de diverse mogelijke strategische samenwerkingspartners.
De wereld in
6 mei 2020
Tijdens deze laatste sessie staan de toekomstplannen en de presentatie centraal. Welke stappen moeten er worden gemaakt om jouw product of dienst succesvol op de markt te zetten. Nu ben je klaar om met het nieuwe product de wereld in te gaan. Er wordt afgesloten met een presentatietraining van Gijs Nillessen. Gijs is een welbespraakte cabaretier, dagvoorzitter en presentatietrainer en zorgt ervoor om het verhaal scherp te krijgen in de vorm van een ludieke en originele elevator pitch.
Het hele programma vind je ook terug in een overzichtelijke en aantrekkelijke flyer.