Smaakmakerstraject in volle gang

Toegevoegd op woensdag 11 maart 2020

Word ook smaakmaker van het Vechtdal

Al veel agrarische en foodondernemers zijn aan de slag om regionaal voedsel te produceren. Eten met veel meer toegevoegde waarde! Voor de boer, horeca, voor zorg en recreatie maar ook voor de consument. Meer bijzondere combinaties, meer smaak, meer beleving, meer samenwerking, meer korte keten en duurzamer. Want daarin proef je het Vechtdal!  

‘Verrukkelijk Vechtdal Next Level’
Samen met diverse partners waaronder het Ondernemershuis voor het Vechtdal stimuleert Vechtdal Marketing deze succesvolle beleving van het Vechtdal met ‘Verrukkelijk Vechtdal Next Level’. De workshop biedt een praktisch ontwikkelprogramma voor ondernemers tot smaakmaker aan. In zes sessies met een balans tussen theorie en praktijk worden de 15 deelnemers meegenomen van idee tot nieuw product. Geen praatsessie maar actief aan de slag, ondersteund en gestuurd door telkens een ervaren marketeer. Na de zes leermomenten heeft elke deelnemer duidelijke stappen gezet in de ontwikkeling van een nieuw product of dienst. De meest kansrijke producten en diensten worden verder ondersteund op weg naar de markt! Van het komen tot (voeding) gerelateerd idee tot een businessplan. Van  de vorming van je eigen lokale product en een passende naam. Van het creëren van je afzetmarkt en van je toekomstplannen om het product in de wereld zetten met een presentatie. 

De tweede sessie: in het teken van het idee
De tweede inspiratie workshop gaf eerst concrete voorbeelden uit het hele land die verband hebben met de producten van de deelnemers. Men ging aan de slag met het eigen idee en wisselde van gedachten met culinair conceptontwikkelaar Dennis Favier. Een man die gewerkt heeft aan diverse foodprojecten en startups en ervaring heeft met food ontwikkeling. Vooral het onderdeel Q&A (Questions and Answers) lokte spontaan de ene naar de andere vraag op en daarmee ook verrijkende antwoorden op. Het werd een geanimeerd onderdeel van de ochtend waarbij er vooral de onderlinge uitwisseling van kennis opviel. 

Veelzijdig Restaurant De Rheezerbelten van ‘Heerlijk eten in Rheeze’ was deze keer de gastlocatie. Passend als onderdeel van de workshops gaf gastvrouw Margé Hans tussen de onderwerpen door uitleg over het bedrijf. Voorafgaand aan de lunch was er een rondleiding door het pannenkoekenrestaurant, door de sfeervolle gewelvenbistro en in het besloten loungeterras, de keukens en over buitenterrassen. Tijdens een korte, winterfrisse  boswandeling ontdekten de deelnemers niet alleen de echte ‘belten’ maar ook de outdoor mogelijkheden op dezeunieke locatie aan de rand van Hardenberg midden in Verrukkelijk Vechtdal Overijssel. Uiteraard werd er de lunch genoten met de typische Vechtdal streekproducten.

Enthousiaste reacties
Na een zeer zinvolle en deelnemers breed besproken evaluatie werd er onderling nagebabbeld waarin uiteenlopende, enthousiaste reacties naar voren kwamen. Een paar daar van …..

Eric: ‘In het Vechtdal gaan we terug naar de intelligente eenvoud. De samenvoeging van de componenten natuur en boer geven ruimte om te ademen en dat moet je benutten.’ 

Amanda: ‘Bewust keuze om streekgebonden voedsel te gebruiken vormt een rode draad om het Vechtdal te promoten. Hoe meer informatie daar over zet ons aan tot gezond en bewuster koken.’ 

Een andere deelnemers gebruikte maar één woord: ‘Inspirerend!’

Antje: ‘ Het is allemaal heel boeiend wat we met zijn allen doen. We zijn leuk bezig in een hele grote wereld als smaakmaker.’

Charlotte: ‘We gunnen als deelnemers elkaar het Vechtdal, we delen de Vechtdal passie. Niet alleen de natuur er in is belangrijk, maar ook de smaak. Je vraagt je af wie je klant eigenlijk is en wat voor gezicht ik die klant gegeven heb. Vanuit dat gezicht kijken we nu naar ons product, we zijn bezig daar iets mee te gaan doen.’

Wilma: ‘We zijn bezig om je juiste doelgroep een plek te geven en dat verder uit te werken.’

Natasja: ’We zijn vanochtend creatief gestimuleerd en nu is het zaak om die kennis heel praktisch allemaal verder in te vullen.’

Dennis: ’Voor mij is het tijd om rustig na te denken over wat er besproken is en er voordeel uit te halen. Het lijkt mij nu al wel vooral zaak om de gasten de beleving te geven hoe mijn dieren (Vechtdal Hooglanders) grazen en leven. Om die beleving in de markt te zetten om er bezoekers mee te trekken en producten af te zetten.’

Jolanda: ‘We hebben best veel info gekregen om die eerst laten bezinken. Door een stuk bewustwording deze ochtend, ga ik de behoeften proberen te ontdekken in de diverse doelgroepen die er zijn.’